سرگرم آموزی
- يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۰ ب.ظ
سرگرم آموزی یا educaintment نگاهی نو به فرایند سرگرمی است. این نگاه علاوه بر به رسمیت شناختن این حوزه و ارائه تعریف و نظریه، به دنبال ارائه راهکار برای استفاده آموزشی از سرگرمی است. این نگاه از زاویه آموزش به سرگرمی نگاه می کند و نه بالعکس. به همین دلیل اصالت و اهمیت با آموزش است.
ادبیات سرگرم آموزی از دهه ۹۰ میلادی و سالهای ابتدایی دهه اول قرن حاضر در دانشگاه های جهان متولد شده است. البته خود سرگرم آموزی پیشینه بسیاری دارد. این مطالعات به دنبال بررسی تأثیرات و چگونگی استفاده مطلوب و آموزشی از این امکان بوده است. در ایران نیز در سالهای اخیر این ادبیات مورد توجه قرار گرفته است. البته هنوز جزو فقیرترین حوزه های علمی از نظر عمق نظری و تولید محتوا محسوب می شود.
با این مقدمه ، پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی در این پرونده به معرفی این حوزه جدید مطالعاتی می پردازد. همچنین تلاش کرده ایم تا نگاهی اجمالی به حوزه سیاست گذاری سرگرم آموزی داشته باشیم و به نکات مفیدی در این حوزه برسیم.
داده نما
درآمدی بر سرگرم آموزی
داده نمای درآمدی بر سرگرم آموزی تلاشی برای ارائه یک دسته بندی کلی از فضای این حوزه مطالعاتی جدید است. در این داده نما به تعاریف، قالب ها، تأثیرات، مسائل، آسیب ها و فرصت ها پرداخته شده است.
.
.
کلیپ
نگاهی کوتاه به مفهوم سرگرم آموزی
کلیپ نگاهی کوتاه به مفهوم سرگرم آموزی مروری بر این مفهوم نو است. این کلیپ در روایتی کوتاه به بررسی تعریف، انواع و آسیب ها و فرصت های این حوزه پرداخته است .
.
مصاحبه با دکتر سیر بشیر حسینی
قرآن سرگرم آموزی است
من صد در صد معتقدم که قرآن سرگرم آموزی است. داستان فصاحت در قرآن با توجه به این همه تکرار، این همه تاکید و این همه مدل و بعد در سیره ی معصومین علیهم السلام بدون علت نیست.
مصاحبه با آقای کمیل سوهانی
سرگرم آموزی نیازمند نیروی انسانی خلاق
وقتی سرگرم آموزی بهعنوان یک راهبرد بخواهد مورداستفاده یک سازمان رسانهای قرار گیرد باید از جنبههای مختلف مدیریتی شرایط بهکارگیری این راهبرد در نظر گرفته شود. ساخت برنامههای سرگرم آموزی پیش از هر چیز نیازمند نیروهای انسانی خلاق و آگاه به این موضوع میباشد.
خلاصه راهبردی کتاب
دین، رسانه و کودک
این پژوهش در حوزه کلی کودک، دین و رسانه و با تأکید بر برنامهسازی دینی برای کودکان در رادیو و تلویزیونهای اسلامی با هدف آموزش معارف دینی به این گروه سنی تهیه و تدوین شده است. این اثر در هفت فصل با موضوعات مرتبط تبیین شده است .
.
خلاصه راهبردی مقاله
الگوی مطلوب سرگرمی در یک رسانه دینی
برای بررسی مفهوم سرگرم آموزی با مفاهیم پیشینی همچون سرگرمی مواجهیم. در نگاه سیاست گذارانه تعریف حدود سرگرمی متناسب با اصول دینی از مسائل مهم این حوزه محسوب می شود.
.
خلاصه راهبردی مقاله
رسانه های جمعی و تولیدات دینی برای کودکان
با رشد چشمگیر تولید برنامهها و مطالب دینی برای کودکان در رسانههای جمعی در سالهای اخیر، کودکان در سپهر بیکران اطلاعات و ارتباطات و در معرض پیامهای بیشمار رسانهای قرار گرفتهاند.
.
ترجمه و خلاصه مقاله:
سرگرم آموزی در تغییرات اجتماعی
این مقاله به بررسی یک برنامه سرگرم آموزی در هند می پردازد. در این برنامه که با مخاطب کشاورزان هندی طراحی شده است محقق تلاش کرده است چگونگی تأثیر این برنامه بر دیالوگ های مخاطبان را تحلیل کند
.
یادداشت های پرونده:
تجربه سرگرم آموزی | لذت یک بازی آموزنده
یک پله عقب تر از نیاز
نگاهی به سیاست گذاری در حوزه بازی های رایانه ای
بنگاه های جدید آموزشی
نگاهی به توجه سودجویان عرصه آموزش به سرگرم آموزی
طراحی شخصیت گام اول سرگرم آموزی
از طریق این مطلب و همچنین صفحه ویژه پرونده درآمدی بر سرگرم آموزی می توانید در جریان انتشار این پرونده قرار بگیرید.
- ۹۳/۰۹/۲۳