خودمانی

خودمانی

اعتیاد به رسانه زمینه را برای انتخاب عاقلانه شبکه ­های موجود بسیار تنگ می­ کند. کسی هم که اعتیاد پیدا کرد تنها به تنوع می­ اندیشد همین. ما باید سبک زندگی خودمان را به سمت و سویی ببریم که مدیریت زندگی خودمان را به دست بگیریم نه اینکه تلویزیون زندگی ما را مدیریت کند. قدیم که تلویزیون نبود مگر مردم در خانه­ ها چه می­ کردند؟ بیکار که نمی­ نشستند بالاخره کاری می­ کردند با هم حرف می­ زدند کارهای خانه را تقسیم می­ کردند بچه­ ها کار هنری می­کردند خوب می­ خوابیدند. الآن همین خوب نخوابیدن بلای جان بسیاری از خانواده­ ها شده و عامل اصلی آن تلویزیون است.

باور کنید فلسفه شب این نبود که ما پای سریال و فیلم بنشینیم. خدا در قرآن می­فرماید: «هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الَّلَیلَ لِتَسکُنُوا فِیه؛[1] اوست کسی که برای شما شب را قرار داد تا در آن بیارامید.» آیا واقعا این سریال­ ها و فیلم­ ها مایه آرامش است؟ این تنش­ ها مایه آرامش است؟

ما معتقدیم صدا و سیما به فراخور ذائقه­ هایی که در جامعه وجود دارد باید با رعایت حدودِ دینی، برنامه­ سازی کند اما معتقد نیستیم که اگر صدا و سیما در این امر کوتاهی نکند مردم دیگر سراغ ماهواره نمی ­روند. کسی که خودش را به تلویزیون عادت می ­دهد با برنامه­ های تلویزیون دیگر ارضا نمی­ شود. کمی که ایمانش ضعیف باشد می­ رود سراغ سریال­ های ماهواره ­ای.

ما وقتی می­ خواهیم پولمان را خرج کنیم با هزار حساب و کتاب این کار را انجام می ­دهیم. گاهی برای مبلغی اندک یک معامله را به هم می ­زنیم. چرا درباره عمرمان مثل پولمان عمل نمی­ کنیم؟!؟

باتشکر از برادر حامد ملانوری

[1] سوره یونس، آیه 10

  • حسین غریب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی